Mange av oss er ute og flyr både titt og ofte. Flyselskapet Norwegian kjenner vi godt – helt fra Bjørn Kjos kom på banen og startet Norwegian Air Shuttle ASA i januar 1993. I alle flyselskap har vi sett at det stormer litt innimellom. Når det er sagt, så bærer flyselskapet et ekte norsk navn – Norwegian. Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland satte søkelyset på det norske i sin nyttårstale 1. januar 1992: «Det er typisk norsk å være god».
Vi er stolte over Norwegian –både navnet og flyselskapet. Erfaringen til Geir Karlsen, som finansdirektør og midlertidig administrerende direktør etter Bjørn Kjos, kom sikkert godt med under pandemien. Erfaring er gull! Jobben han gjorde, ga resultater. Han er en såpass standhaftig sjel at han i dag er toppsjef i selskapet. Jeg fikk en prat med ham.
Jeg må begynne med barndommen. Hadde du modellfly på rommet?
Jeg hadde mange interesser som barn, men var nok aller mest opptatt av idrett.
Har tall vært en av dine interesser fra du var helt ung?
Interessen for tall kom for fullt da jeg begynte å studere. Som barn drømte jeg om å bli Formel
1-sjåfør eller sjef på en av møbelfabrikkene i hjembygda.
Når bestemte du deg for å satse på utdannelse innen økonomi og finans?
Jeg forsto tidlig at jeg hadde lett for å jobbe med tall og matematikk, og da jeg skulle velge høyere utdanning, ble det naturlig for meg å gå den veien. Jeg er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI.
Har du også erfaring fra utenlandske selskap?
Ja, jeg arbeidet innen shipping i mange år og har jobbet og bodd i London, Singapore og på Bermuda.
Når begynte du i Norwegian?
Jeg startet som finansdirektør i Norwegian i 2018 og ble konsernsjef i juni 2021.
Du er en fighter, ikke sant, og vil brette opp ermene for å få til ting?
Ja, jeg kjenner meg igjen i det. Når vi har identifisert en utfordring, ser vi på hvordan vi kan løse den på best mulig måte. Det er viktig for meg å møte og snakke med mennesker slik at de som har mest nærhet til et fagfelt, selv kan få fortelle hvor skoen trykker, eller hva de mener vi kan gjøre annerledes for å effektivisere eller forbedre. Vårt mål er å være en god arbeidsgiver og levere bedre enn det kundene forventer i alle ledd av driften. Når vi får gode tilbakemeldinger fra kundene, vet vi at vi har gjort noe riktig.
Pandemien var en prøvelse for oss alle. Hvordan håndterte du utfordringene?
Pandemien sendte selskapet ut i den største krisen siden oppstarten. Rekonstruksjonsforhandlingene og resultatet av disse ble et vendepunkt. Vi arbeidet frem de løsningene vi mente ville kunne gi Norwegian et solid grunnlag for videre drift. I dag ser vi at grepene vi tok, var riktige. Vi har nå god soliditet, er i vekst og er en arbeidsplass for i overkant av 4000 mennesker. I sommer skal vi fly 300 ruter til 114 destinasjoner.
Flere i Kongsvinger ser på Mallorca som en interessant destinasjon. Dere har direkteruter fra mars. Har dere planer om direkteruter også i vinterhalvåret?
Vi flyr til Mallorca i sommersesongen, men det er ikke nok etterspørsel gjennom vintersesongen til at vi kan opprettholde denne ruten da.
Optimismen er på vei tilbake, og vi ser framover og vil ut å reise. Hvorfor er det så mange som velger Norwegian, tror du?
Norwegian er tuftet på ideen om å gjøre flyreiser tilgjengelig for alle. I over 20 år har vi vært et lavprisselskap med reiser til spennende destinasjoner. Vi har et bredt utvalg av ruter og destinasjoner og en moderne flyflåte som gir de reisende god komfort på reisen. Kundene møter våre erfarne, hyggelige og profesjonelle kolleger om bord. Jeg hører ofte at våre kabinansatte yter service over det som er forventet, og det må være den beste attesten vi kan få.
I år ble vi kåret til Nordens mest punktlige flyselskap og et av de mest punktlige i Europa. Dette er også viktig for de forretningsreisende som er en viktig gruppe for oss.